dijous, 5 de maig del 2016

Ampliació pràctica 8

Webquest.

Definició.

Una de les activitats més corrents efectuades pels alumnes en Internet és la busca d'informació, sovint amb ajuda dels motors de busca com Google, Alta Vista o Yahoo. No obstant això, estes investigacions són activitats difícils que prenen molt de temps i que poden resultar frustrants si els objectius no són reflectits clarament i explicats al principi. WebQuests són activitats estructurades i guiades que eviten estos obstacles proporcionant als alumnes una tasca ben definida, així com els recursos i les consignes que els permeten realitzar-les.

En compte de perdre hores a la cerca de la informació, els alumnes s'apropien, interpreten i exploten les informacions específiques que el professor els assigna. Investigar en la Web és senzill i de simple aplicació, ja que és fàcil de realitzar i permet que tant novells com experts en Internet participen. Investigant en la web s'incorpora als estudiants en tasques efectives, estimula a la col·laboració i discussió, i és de fàcil integració en el currículum escolar. El professor ha de suggerir un tema d'exploració i apuntar a alguns llocs de la Web on l'alumne ira a buscar la informació que necessita.A mesura que els docents van familiaritzant-se amb la web i els mecanismes de busca, i aprenen a desenrotllar estratègies d'optimització del seu saber a través de la comunicació, busca i processament d'informació, passen a proposar els temes i els alumnes buscaran només les solucions. En l'últim estat de total autonomia, els estudiants poden proposar temes d'interés al professor que passa a triar entre ells el que siga més convenient per a l'aprenentatge personal i del grup.

La de les WebQuest, una estratègia didàctica en què els alumnes (des de mitat de primària fins a universitat) són els que realment construïxen el coneixement que després aprendran. Se'ls organitza en grups, se'ls assignen rols i han d'elaborar un producte que va des d'una presentació, o un document, fins una escenificació teatral o un guió radiofònic, etc., representant el més ajustat possible les distintes postures dels rols. És un disseny molt prometedor.

Açò és no sols una nova manera perquè els professors ensenyen també és una nova manera perquè els alumnes aprenguen.

Tipus.

Hi ha WebQuest de dos tipus:
  •  WebQuests a curt termini: 
La meta educacional d'un WebQuest a curt termini és l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries i es dissenya per a ser acabat d'un a tres períodes de classe.

  • WebQuests a llarg termini: 
Es dissenya per a realitzar-ho en una setmana o un mes de classe. Implica nombre més gran de tasques, més profundes i elaborades; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una ferramenta informàtica de presentació (Powert Point, pàgina web,..) .

Una nova modalitat inspirada en el concepte de les WebQuests creat per Bernie Dodge són les MiniQuest:
Consistixen en una versió de les WebQuests que es reduïx a només tres passos: Escenari, Tasca i Producte. Poden ser construïdes per docents experimentats en l'ús d'Internet en 3 o 4 hores i els estudiants les realitzen completament en el transcurs d'una classe de 50 minuts. Poden ser utilitzades per docents que no compten amb molt de temps o que a penes s'inicien en la creació i aplicació de les WebQuests. Són un punt d'inici lògic per als professors que compten amb diferents nivells d'habilitat per a crear ambients d'aprenentatge en línia. Els docents nous en el món de l'Internet trobaran en les MiniQuests un model intuïtiu, realitzable i que per tant els ajudarà a donar els seus primers passos en la construcció d'Activitats d'Aprenentatge Basades en la Xarxa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada