dimecres, 3 de febrer del 2016

Tema 1. Teoria

TIC i educació primària.

1. Punt de partida.

LOE, en el preàmbul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d'ecucació i de formació, el que implica major competència digital de docents i alumnes.

Referent a l'educació Primària, la LOE en l'article 17, estableix: iniciar-se en la utilització, per a l'aprenentatge, de les tecnologies de la informació i comunicació desenvolupant un espirit crític davant els missatges que rebren i elaboren.

El mestre d'aquesta etapa educativa, ha de recordar que entre els principis pedadògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes. Les TIC ja no estàn enfocades unicament a l'assignatura de informàtica, sino que ara s'integran en la resta d' assignatures.

2. Definició del Plan TIC.

És un projecte del Ministeri d'Educació en col·laboració amb les conselleries d'educació´o per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres Educatius, forma parat de la planificació curricular de les centres.

L'objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a feina didàctica en els processos d'ensenyament-aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment la competència per  aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana.

3. Característiques del Plan Tic.

- Contenir objectius clars. el centre ha de reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seves expectatives, ,etes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.

- Estar contextualitzat. ha de tenir en compte les característiques del context TIC del centre. s'ha de conèixer l'ús que es fa de les TIC en el centre.

- Ser viable i flexible. la formulació dels objectius haurà de concentrar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d'avaluació.

- Estar consensuat. ha de perseguir-se l'adopció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa.

- Estar organitzat. la diversitat d'aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d'estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.

4. Elements del Plan TIC.

Objectius generals del pla. es plantegessin expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits.
- Referits a la comunitat educativa.
- Referits a la formació del professorat.
- Referits a la gestió del centre.
- Referits a la gestió de recursos.

Contextualització del pla TIC. Referències als senyals d'identitat del context que influeixen a la integració  de les TIC en el centre.
-  Característiques socials, econòmiques i culturals de families i alumnat.
-  Trajectòria del centre pel que fa a l'ús de les TIC.
-  Existència de projectes d'innovació relacionats amb TIC.
-  Característiques del professorat.
-  Descripció general dels recursos disponibles.

Estratègies per a l'elaboració , la coordinació i la difusió en el centre. Es proposa la creació d'un equip o comissió de coordinació TIC del centre.

Les seves funcions seran les de presentar i planificar tares i activitats del pla TIC. Les tasques podran ser:
- Tasques d'elaboració, difusió i revisió del pla TIC.
- Tasques organitzatives.
- Tasques dinamitzadors.
- Un altre tipus de tasques.

Organització de les infraestructures i recursos disponibles.
- Fer l'inventari dels recursos tecnològics disponibles.
- Organitzar la zona compartida de la xarxa medusa.
- Determinar el règim d'ús d'espais i recursos.

Tractament de la informació i competència digital a la programació d'aula. les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital.

5. Tractament de la informació i competència digital.

¿ Que és aquesta competència?

Habilitats per a cercar, obtenir,processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:
L'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.

¿Quina finalitat té?

Són un extraordinari instrument d'aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques.
- Aprendre ''sobre'' les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús.
- Aprendre ''de les" tic, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-a de forma critica.
- Aprendre "amb" les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per aconseguir les nostres fins. aprendre.

6. Coneixements, destreses i actitud de la competència digital.

Coneixements.

-Tindre coneixement teòric de la eina.
-Comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics

Destreses.

-Capacitat per a desenvolupar el coneixement que tens teòric.

Actituds.

- Ser capaç de conèixer les avantatges i desavantatges de utilitzar les TIC.
- Interés per utilitzar les TIC com eina d'aprenentatge i comunicació per a seguir aprenent nous usos i possibilitats.
- Actitus positiva davant les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d'enrequiment personal i social.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada