Les TICS en els procesos d'ensenyança i aprenetatge.
Les TIC han
arribat a ser un dels pilars bàsics de la societat i hui és necessari
proporcionar al ciutadà una educació que tinga que compte esta realitat. Les
possibilitats educatives de les TIC han de ser considerades en dos aspectes: el
seu coneixement i el seu ús.
El primer
aspecte és conseqüència directa de la cultura de la societat actual. No es pot
entendre el món de hui sense un mínim de cultura informàtica. És precís
entendre com es genera, com s'emmagatzema, com es transforma, com es transmet i
com s'accedix a la informació en les seues múltiples manifestacions (textos,
imatges, sons) si no es vol estar al marge dels corrents culturals. Cal
intentar participar en la generació d'eixa cultura. És eixa la gran
oportunitat, que presenta dos facetes:
- Integrar esta nova cultura en l'Educació, contemplant-la en tots els nivells de l'Ensenyança.
- Eixe coneixement es traduïsca en un ús generalitzat de les TIC per a aconseguir, lliure, espontània i permanentment, una formació al llarg de tota la vida.
El segon
aspecte, encara que també molt estretament relacionat amb el primer, és més
tècnic. S'han d'usar les TIC per a aprendre i per a ensenyar. És a dir
l'aprenentatge de qualsevol matèria o habilitat es pot facilitar per mitjà de
les TIC i, en particular, per mitjà d'Internet, aplicant les tècniques
adecuadas.Este segon aspecte ha de veure molt ajustadament amb la Informàtica
Educativa.
No és fàcil
practicar una ensenyança de les TIC que resolga tots els problemes que es
presenten, però cal tractar de desenrotllar sistemes d'ensenyança que
relacionen els distints aspectes de la Informàtica i de la transmissió
d'informació, sent al mateix temps el més constructius que siga possible des
del punt de vista metodològic.
Arribar a
fer bé esta comesa és molt difícil. Requerix un gran esforç de cada professor
implicat i un treball important de planificació i coordinació de l'equip de
professors. Encara que és un treball molt motivador, sorgixen tasques pertot
arreu, com ara la preparació de materials adequats per a l'alumne, perquè no
sol haver-hi textos ni productes educatius adequats per a este tipus
d'ensenyances. Tenim l'oportunitat de cobrir eixa necessitat. Es tracta de
crear una ensenyança de manera que teoria, abstracció, disseny i experimentació
estiguen integrats.
Les
discussions que s'han mantingut pels distints grups de treball interessats en
el tema es van enfocar en dos posicions. Una consistix a incloure assignatures
d'Informàtica en els plans d'estudi i la segona a modificar les matèries
convencionals tenint en compte la presència de les TIC. Actualment es pensa que
ambdós postures han de ser preses en consideració i no es contraposen.
De totes
maneres, és fonamental per a introduir la informàtica en l'escola, la
sensibilització i iniciació dels professors a la informàtica, sobretot quan es
vol introduir per àrees (com contingut curricular i com a mitjà didàctic) .
Per tant,
els programes dirigits a la formació dels professors en l'ús educatiu de les
Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació han de proposar-se com a
objectius: Contribuir a l'actualització del Sistema Educatiu que una societat
fortament influïda per les noves tecnologies demanda.
- Facilitar als professors l'adquisició de bases teòriques i destreses operatives que els permeten integrar, en la seua pràctica docent, els mitjans didàctics en general i els basats en noves tecnologies en particular.
- Adquirir una visió global sobre la integració de les noves tecnologies en el currículum, analitzant les modificacions que patixen els seus diversos elements: continguts, metodologia, avaluació, etc. Capacitar als professors per a reflexionar sobre la seua pròpia pràctica, avaluant el paper i la contribució d'estos mitjans al procés d'ensenyança-aprenentatge.
Finalment,
considere que cal buscar les oportunitats d'ajuda o de millora en l'Educació
explorant les possibilitats educatives de les TIC sobre el terreny; és a dir,
en tots els entorns i circumstàncies que la realitat presenta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada