dimarts, 1 de març del 2016

Ampliació tema 4

Les TICS en els procesos d'ensenyança i aprenetatge.

Les TIC han arribat a ser un dels pilars bàsics de la societat i hui és necessari proporcionar al ciutadà una educació que tinga que compte esta realitat. Les possibilitats educatives de les TIC han de ser considerades en dos aspectes: el seu coneixement i el seu ús.

El primer aspecte és conseqüència directa de la cultura de la societat actual. No es pot entendre el món de hui sense un mínim de cultura informàtica. És precís entendre com es genera, com s'emmagatzema, com es transforma, com es transmet i com s'accedix a la informació en les seues múltiples manifestacions (textos, imatges, sons) si no es vol estar al marge dels corrents culturals. Cal intentar participar en la generació d'eixa cultura. És eixa la gran oportunitat, que presenta dos facetes:
  • Integrar esta nova cultura en l'Educació, contemplant-la en tots els nivells de l'Ensenyança.
  • Eixe coneixement es traduïsca en un ús generalitzat de les TIC per a aconseguir, lliure, espontània i permanentment, una formació al llarg de tota la vida.
El segon aspecte, encara que també molt estretament relacionat amb el primer, és més tècnic. S'han d'usar les TIC per a aprendre i per a ensenyar. És a dir l'aprenentatge de qualsevol matèria o habilitat es pot facilitar per mitjà de les TIC i, en particular, per mitjà d'Internet, aplicant les tècniques adecuadas.Este segon aspecte ha de veure molt ajustadament amb la Informàtica Educativa.

No és fàcil practicar una ensenyança de les TIC que resolga tots els problemes que es presenten, però cal tractar de desenrotllar sistemes d'ensenyança que relacionen els distints aspectes de la Informàtica i de la transmissió d'informació, sent al mateix temps el més constructius que siga possible des del punt de vista metodològic.

Arribar a fer bé esta comesa és molt difícil. Requerix un gran esforç de cada professor implicat i un treball important de planificació i coordinació de l'equip de professors. Encara que és un treball molt motivador, sorgixen tasques pertot arreu, com ara la preparació de materials adequats per a l'alumne, perquè no sol haver-hi textos ni productes educatius adequats per a este tipus d'ensenyances. Tenim l'oportunitat de cobrir eixa necessitat. Es tracta de crear una ensenyança de manera que teoria, abstracció, disseny i experimentació estiguen integrats.

Les discussions que s'han mantingut pels distints grups de treball interessats en el tema es van enfocar en dos posicions. Una consistix a incloure assignatures d'Informàtica en els plans d'estudi i la segona a modificar les matèries convencionals tenint en compte la presència de les TIC. Actualment es pensa que ambdós postures han de ser preses en consideració i no es contraposen.

De totes maneres, és fonamental per a introduir la informàtica en l'escola, la sensibilització i iniciació dels professors a la informàtica, sobretot quan es vol introduir per àrees (com contingut curricular i com a mitjà didàctic) .

Per tant, els programes dirigits a la formació dels professors en l'ús educatiu de les Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació han de proposar-se com a objectius: Contribuir a l'actualització del Sistema Educatiu que una societat fortament influïda per les noves tecnologies demanda.

  • Facilitar als professors l'adquisició de bases teòriques i destreses operatives que els permeten integrar, en la seua pràctica docent, els mitjans didàctics en general i els basats en noves tecnologies en particular.
  • Adquirir una visió global sobre la integració de les noves tecnologies en el currículum, analitzant les modificacions que patixen els seus diversos elements: continguts, metodologia, avaluació, etc. Capacitar als professors per a reflexionar sobre la seua pròpia pràctica, avaluant el paper i la contribució d'estos mitjans al procés d'ensenyança-aprenentatge.
Finalment, considere que cal buscar les oportunitats d'ajuda o de millora en l'Educació explorant les possibilitats educatives de les TIC sobre el terreny; és a dir, en tots els entorns i circumstàncies que la realitat presenta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada