dijous, 3 de març del 2016

Ampliació tema 5

Web 2.0.

Web 2.0 és un concepte que es va encunyar en 2003 i que es referix al fenomen social sorgit a partir del desenrotllament de diverses aplicacions en Internet. El terme establix una distinció entre la primera època de la Web (on l'usuari era bàsicament un subjecte passiu que rebia la informació o la publicava, sense que existiren massa possibilitats perquè es generara la interacció) i la revolució que va suposar l'auge dels blogs, les xarxes socials i altres ferramentes relacionades.

La Web 2.0, per tant, està formada per les plataformes per a la publicació de continguts, com Blogger, les xarxes socials, com Facebook, els servicis coneguts com wikis (Wikipedia) i els portals d'allotjament de fotos, àudio o vídeos (Flickr, YouTube) . L'essència d'estes ferramentes és la possibilitat d'interactuar amb la resta dels usuaris o aportar contingut que enriquisca l'experiència de navegació.

És important tindre en compte que no hi ha una definició precisa de Web 2.0, encara que és possible aproximar-se a ella establint certs paràmetres. Una pàgina web que es limita a mostrar informació i que ni tan sols s'actualitza, forma part de la generació 1.0. En canvi, quan les pàgines oferixen un nivell considerable d'interacció i s'actualitzen amb les aportacions dels usuaris, es parla de Web 2.0.

Cal mencionar que les diferències entre la primera i la segona era de la Web no es basen en un canvi a nivell tecnològic en els servidors, encara que naturalment s'ha donat un considerable avanç en el maquinari; és l'enfocament de la Xarxa, els objectius i la forma en què els usuaris van començar a percebre la informació en línia el que caracteritza este renàixer, que va tindre lloc silenciosa però veloçment, al començament del nou mil·lenni.

Fins llavors, Internet era un univers de dades majoritàriament estàtics, una font de consulta revolucionària que atreia a milions de persones a contemplar-la passivament. Si bé els fòrums i el xat daten de la Web 1.0, estos es trobaven ben diferenciats dels llocs tradicionals (tal com ocorre en l'actualitat) ; navegar era semblant a visitar un gran centre comercial, amb infinitat de botigues, en les quals era possible comprar productes, però no alterar les seues vidrieres.

Amb l'arribada de la Web 2.0, es va produir un fenomen social que va canviar per sempre la nostra relació amb la informació, principalment perquè ens va fer part d'ella: en l'actualitat, una notícia sobre una manifestació en contra del maltractament animal no està completa sense mostrar quants usuaris de Facebook van llegir i en van disfrutar, quin percentatge de lectors està a favor del moviment, i els comentaris, que moltes vegades aporten dades importants o assenyalen errors.

Com ocorre amb qualsevol fita en la història de la humanitat, la democràcia associada a la Web 2.0 ha impactat seriosament en els mitjans de comunicació tradicionals, principalment en aquells que no van saber adaptar-se a esta nova onada de llibertats. L'última dècada ha vist el naixement de diversos periòdics i revistes independents que han sabut establir-se i aconseguir un gran èxit a nivell mundial, oposat al decaïment d'antics colossos.

Alguns experts associen la Web 3.0 a la Web semàntica, que consistix en la inclusió de metadatos semàntics o ontològics (que descriuen els continguts i les relacions entre les dades) perquè puguen ser rastrejats per sistemes de processament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada