dimecres, 13 d’abril del 2016

Ampliació tema 10

Xarxes socials en educació.
En l'àmbit educatiu la capacitat per a mantindre en contacte un grup nombrós de persones és la primera característica de la qual podem aprofitar-nos. Quan el professor no actua només en l'ús de tecnologies a través d'Internet, ja que altres professors també ho fan, o encara estant només, disposa d'un elevat nombre d'alumnes (per exemple, més de 150) , la dispersió en les fonts d'informació de professors i alumnes pot dificultar l'eficàcia de la tasca educativa, ja que ambdós col·lectius es veuen obligats a visitar un gran nombre de recursos (blogs, wikis, etc.) que són independents entre si.
Les xarxes socials, molt especialment algunes com Ning o Elgg, permeten una gestió molt eficient quan hi ha implicat un gran nombre d'alumnes i professors. És més, quant major siga el nombre de membres d'una xarxa social, major serà la seua productivitat. Una xarxa social amb 500 membres serà molt més efectiva que una amb 100. Crec que per davall de 100 alumnes les xarxes socials perden la seua eficàcia i no val la pena la seua utilització.

Avantatges de les xarxes socials en educació. 
El treball en les aules amb servicis i aplicacions de xarxes socials educatives oferix una sèrie d'avantatges molt notables des del punt de vista educatiu: 
  • Oferixen ferramentes interactives i eficaços per a l'ensenyança i l'aprenentatge. A més, la integració de ferramentes i aplicacions (fòrums, blogs, xat, email, missatgeria electrònica) , per part dels dits servicis proporciona un escenari molt adequat per a la pràctica de la majoria de les activitats pròpies del treball en entorns online.
  • Permeten que el professor que utilitza estos recursos ensenye als seus estudiants a adquirir capacitats perquè es valguen per si mateixos, i continuen aprenent en un món sotmés a un procés accelerat de canvi i transformació. 
  • No sols permeten la transmissió de coneixements i la col·laboració entre persones, sinó que, a més, desenrotllen competències tecnològiques imprescindibles per a operar en contextos diversos i complexos. 
  • Fan possible que els estudiants desenrotllen habilitats i aptituds com ara la socialització, el treball en equip o la importància de compartir
  • Ajuden a professors i estudiants a prendre consciència sobre la importància de la identitat digital i els processos socials de participació, formació de l'opinió i presa de decisions que caracteritzen a una societat avançada i democràtica.
  • Permeten que els estudiants aprenguen "haciendo cosas". D'esta manera, els processos cognitius evolucionen a través de la transformació i manipulació de la informació, desenrotllant el que es coneix com a capacitats cognitives d'alt nivell, com ara el raonament, la capacitat de síntesi i anàlisi i la presa de decisions.
  • Constituïxen, des del punt de vista del professorat, una magnífica oportunitat per a l'aprenentatge, la formació permanent i el desenrotllament professional, així com un escenari cada vegada més freqüent d'intercanvi d'experiències, notícies i contacte personal. Sobre tots estos aspectes aprofundirem en la pàgina dedicada als Entorns i xarxes d'aprenentatge personalitzats (PLE-PLN) . 
  • Oferixen inigualables oportunitats per a la difusió de l'activitat educativa i institucional dels centres educatius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada