dimecres, 13 d’abril del 2016

Ampliació tema 9

La videoconferència educativa. 

La videoconferència s'utilitza sovint en l'àmbit personal per a comunicar-se amb amics i familiars. En l'entorn educatiu també permet el desenrotllament d'interessants experiències de comunicació tant en formació presencial com a distància: 
  • Videoconferència d'un/a experto/a. Es pot preparar una videoconferència amb alguna persona rellevant (p.e. escritor/a, científico/a. médico/a, etc) perquè expose a l'alumnat i després estos puguen fer-li preguntes.
  •  Intercanvis amb altres centres. Facilita l'exposició de temes i treballs per part de l'alumnat d'un centre als d'un altre en distints idiomes: castellà, anglés, francés, etc.
  • Formació a distància. Durant la participació en un curs de teleformación es pot incloure com un element que millora la comunicació i la motivació entre tutors i alumnos/as .
  • Reunions de professorat. Este sistema facilita l'organització de reunions de formació, coordinació, investigació, etc quan el professorat viu i treballa molt dispers geogràficament

Utilització de la Videoconferència en l'Educació.
L'ús d'esta tecnologia per part de professors i alumnes suposa la necessitat d'un procés de capacitació, als alumnes perquè no constituïsca una barrera en les seues participacions i sobretot per part del professor, ja que este nou sistema de comunicació serà eficaç quan el professor ho entenga com una ferramenta més, en el seu quefer professional i quan comprenga plenament que té alumnes en diferents llocs a què ha d'involucrar en la comunicació, com si estigueren presents en el mateix lloc.

Elements a tindre en compte per a usar videoconferència en el procés formatiu:
  • El nombre d'aules a què anirà dirigida la classe Qual és el número ideal d'aules o, almenys, el màxim que no s'ha de sobrepassar sense perdre el control de la "clase"?. 
  • El nombre d'alumnes per aula. 
  • La duració de les unitats didàctiques que es van a impartir.

Elements que el professor ha de contemplar.
Abans de la videoconferència.
  • Ha de planificar i assajar la presentació. 
  • Familiaritzar-se amb l'equip i els diferents mitjans que utilitzarà (scaner, retroprojector, videopresentación,...) 
  • Simular amb la major fidelitat possible l'aspecte presencial. 
  • Aconseguir que tots els participants s'impliquen . - Prestar especial atenció al temps establit per a la presentació. 
  • Fomentar la interacció informal entre les distintes aules que participen en la VC.
  • Fer una introducció personal. - Algunes bromes per a trencar el gel. 
  • Recórrer la sala amb la cambra, fent panoràmica (si és possible).

Durant la videoconferència. 
Nivell oral. 
  • Parlar clar i intentar mantindre un volum constant. 
  • Utilitzar sovint pauses per a fer alguna reflexió. 
  • Permetre interrupcions per part dels participants. 
  • Indicar, clarament, quan ha acabat de parlar i s'està esperant la rèplica. 
Nivell visual. 
  • Evitar excessius moviments o moviments bruscos, ja que la transmissió de les imatges patixen un cert retard ,de forma que els moviments pareixen estar ralentitzats. 
  • Mantindre els gràfics, imatges o qualsevol altre tipus de material que utilitzem durant un període de temps més llarg d'allò més habitual. 
  • No moure els gràfics, transparències, etc. una vegada posicionats. 
  • Evitar l'ús d'imatges, gráficos,etc. de baixa qualitat (no utilitzar segones generacions de vídeo) . 
  • Anar vestit amb robes de colors poc cridaners.
Com mantindre l'atenció
Nivell oral. 
  • Exposar clarament cada una de les àrees del tema. 
  • Fer constants resums de cada unitat temàtica. 
  • Propiciar les pauses perquè es plantegen qüestions. 
  • Formular preguntes als participants. 
  • Crear debat per a trencar el gel entre les diferents aules que participen en la VC. 
  • Intentar involucrar a tota l'audiència (participació dealumnos de cada una de les aules) 
  • La persona que vullga intervindre, en primer lloc ha d'esperar que la cambra ho enquadre i enfocament, en segon lloc ha d'identificar-se. Nivell visual. 
  • Utilitzar diferents mitjans per a atraure l'atenció (transparències, diapositives, vídeo, etc.)
Després de la videoconferència. 
Una vegada acabada la videoconferència avaluar l'experiència, la qual cosa suposa obtindre elements de feedback que serviran d'ajuda per a posteriors sessions. Des del punt de vista pedagògic, l'avaluació comportaria dos vessants: avaluació de l'experiència tecnològica, de la metodologia empleada i del professorat -per part de l'alumne-, i avaluació de l'eficàcia de l'aprenentatge, -per part del professor o professors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada