La videoconferència educativa.
La videoconferència s'utilitza sovint en l'àmbit personal per a comunicar-se amb amics i familiars. En l'entorn educatiu també permet el desenrotllament d'interessants experiències de comunicació tant en formació presencial com a distància:
- Videoconferència d'un/a experto/a. Es pot preparar una videoconferència amb alguna persona rellevant (p.e. escritor/a, científico/a. médico/a, etc) perquè expose a l'alumnat i després estos puguen fer-li preguntes.
- Intercanvis amb altres centres. Facilita l'exposició de temes i treballs per part de l'alumnat d'un centre als d'un altre en distints idiomes: castellà, anglés, francés, etc.
- Formació a distància. Durant la participació en un curs de teleformación es pot incloure com un element que millora la comunicació i la motivació entre tutors i alumnos/as .
- Reunions de professorat. Este sistema facilita l'organització de reunions de formació, coordinació, investigació, etc quan el professorat viu i treballa molt dispers geogràficament
Utilització de la Videoconferència en l'Educació.
L'ús d'esta tecnologia per part de professors i alumnes suposa la necessitat d'un procés de capacitació, als alumnes perquè no constituïsca una barrera en les seues participacions i sobretot per part del professor, ja que este nou sistema de comunicació serà eficaç quan el professor ho entenga com una ferramenta més, en el seu quefer professional i quan comprenga plenament que té alumnes en diferents llocs a què ha d'involucrar en la comunicació, com si estigueren presents en el mateix lloc.
Elements a tindre en compte per a usar videoconferència en el procés formatiu:
- El nombre d'aules a què anirà dirigida la classe Qual és el número ideal d'aules o, almenys, el màxim que no s'ha de sobrepassar sense perdre el control de la "clase"?.
- El nombre d'alumnes per aula.
- La duració de les unitats didàctiques que es van a impartir.
Elements que el professor ha de contemplar.
Abans de la videoconferència.
- Ha de planificar i assajar la presentació.
- Familiaritzar-se amb l'equip i els diferents mitjans que utilitzarà (scaner, retroprojector, videopresentación,...)
- Simular amb la major fidelitat possible l'aspecte presencial.
- Aconseguir que tots els participants s'impliquen . - Prestar especial atenció al temps establit per a la presentació.
- Fomentar la interacció informal entre les distintes aules que participen en la VC.
- Fer una introducció personal. - Algunes bromes per a trencar el gel.
- Recórrer la sala amb la cambra, fent panoràmica (si és possible).
Durant la videoconferència.
Nivell oral.
Nivell oral.
- Parlar clar i intentar mantindre un volum constant.
- Utilitzar sovint pauses per a fer alguna reflexió.
- Permetre interrupcions per part dels participants.
- Indicar, clarament, quan ha acabat de parlar i s'està esperant la rèplica.
Nivell visual.
- Evitar excessius moviments o moviments bruscos, ja que la transmissió de les imatges patixen un cert retard ,de forma que els moviments pareixen estar ralentitzats.
- Mantindre els gràfics, imatges o qualsevol altre tipus de material que utilitzem durant un període de temps més llarg d'allò més habitual.
- No moure els gràfics, transparències, etc. una vegada posicionats.
- Evitar l'ús d'imatges, gráficos,etc. de baixa qualitat (no utilitzar segones generacions de vídeo) .
- Anar vestit amb robes de colors poc cridaners.
Com mantindre l'atenció
Nivell oral.
- Exposar clarament cada una de les àrees del tema.
- Fer constants resums de cada unitat temàtica.
- Propiciar les pauses perquè es plantegen qüestions.
- Formular preguntes als participants.
- Crear debat per a trencar el gel entre les diferents aules que participen en la VC.
- Intentar involucrar a tota l'audiència (participació dealumnos de cada una de les aules)
- La persona que vullga intervindre, en primer lloc ha d'esperar que la cambra ho enquadre i enfocament, en segon lloc ha d'identificar-se. Nivell visual.
- Utilitzar diferents mitjans per a atraure l'atenció (transparències, diapositives, vídeo, etc.)
Després de la videoconferència.
Una vegada acabada la videoconferència avaluar l'experiència, la qual cosa suposa obtindre elements de feedback que serviran d'ajuda per a posteriors sessions. Des del punt de vista pedagògic, l'avaluació comportaria dos vessants: avaluació de l'experiència tecnològica, de la metodologia empleada i del professorat -per part de l'alumne-, i avaluació de l'eficàcia de l'aprenentatge, -per part del professor o professors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada