dimecres, 13 d’abril del 2016

Ampliació tema 7

Avantatges dels blogs en educació. 

  • Els beneficis que la utilització dels Blogs oferix en l'àmbit educatiu són diversos per la seua senzillesa, comoditat i facilitat d'ús. Entre els dits beneficis, els més destacables són: Interactivitat. La interactivitat i la participació són dos dels aspectes fonamentals en què es basen els blogs. Açò es manifesta principalment en la possibilitat que l'alumnat faça comentaris sobre el que es publica i la d'obtindre informació sobre qui escriu sobre nosaltres en altres blogs gràcies al Trackback . Estes dos ferramentes, comentaris i Trackback, permeten que es puga generar un debat dins i fora del Weblog i que siga fàcil seguir el seu discurs. Limitacions pràctiques de temps i espai impedixen que els estudiants compartisquen idees a mesura que estes es presenten en les discussions en classe. Els blogs oferixen una ferramenta de comunicació en la quin cada estudiant pot participar en eixa mateixa clase.
  • L'alumnat es convertix en el protagonista de l'aprenentatge. Quan un blog és desenrotllat per l'alumnat, el model d'ensenyança tradicional s'invertix, ja que és ell qui assumix el lideratge del seu aprenentatge. Els blogs permeten a més que l'autoria siga compartida. Esta opció és de gran interés per a usos educatius ja que permet la publicació i manteniment d'un mateix blog per part d'un grup d'alumnes i alumnes en relació a un tema d'interés comú i on es poden adoptar distints rols propis d'una redacció professional. 
  • Facilitat de maneig. No cal aprendre a programar en HTML ni preocupar-se per adquirir programari específic. Per a començar a treballar amb els blogs el professorat i alumnat tan sols necessiten aplicar coneixements bàsics ja adquirits com és l'escriptura de correus electrònics (compondre el missatge d'acord amb un títol i a un cos central) i l'ús d'interfícies amb editors gràfics del tipus "WYSIW"
  • "Accés des de qualsevol lloc. Tota la gestió i publicació dels blogs es fa on line, per la qual cosa no cal vincular el treball a un ordinador determinat. Açò permet que l'activitat isca dels límits físics de l'aula i puga ser desenrotllada des d'altres llocs: casa, biblioteca, cibercafé... Tant per al professorat com per a l'alumnat suposa un gran avantatge perquè poden gestionar el seu temps de treball en el blog sense dependre del temps dedicat en la classe. 
  • Publicació cronològica. Les actualitzacions en els blogs solen ser publicades en orde invers a la seua antiguitat, quedant el més nou al començament de la pàgina. En la realitat dels nostres centres, este sistema de publicació pot resultar molt útil quan el seu objectiu siga proporcionar actualitzacions periòdiques. No obstant això, també pot ser aprofitat alterant este orde de publicació amb el més antic dalt quan es tracte de blogs dedicats a explicar processos.
  • Categorització dels continguts. La classificació dels continguts en distintes categories conceptuals permet organitzar el material que es proporciona com a recurs i facilitar el seu accés. D'altra banda, quan és desenrotllat per l'alumnat, exigix que demostre la seua capacitat per a aplicar tècniques de selecció i classificació en la publicació del seu propi discurs on line.
  •  Retroalimentació. Els comentaris realitzats en un blog estimulen el compartir i la revisió per part d'altres. En compte d'obrir un espai periòdic per a la retroalimentació, ben sovint gestionat pel professorat, els blogs donen la iniciativa a la comunicació interactiva que comença amb la participació inicial. Amb ella, l'estudiante/escritor rep resposta immediata, d'esta manera, el mateix pot rebre el feedback d'altres participants en el debat i prendre major consciència del seu propi aprenentatge.
  • Enllaços (Blogroll) . Els blogs permeten incloure una llista de blogs recomanats que se solen destacar en la pàgina principal de forma permanent. Açò permet expandir la comunitat i obrir xarxes cap a altres fonts d'informació que es consideren importants per a l'aprofundiment en el tema del nostre blog. A més d'esta funció, el professorat també pot utilitzar este espai per a publicar la llista de blogs dels seus alumnes i alumnes. 
  • Moderació de comentaris. Esta una opció de gran utilitat en els blogs, ja que permet que la persona encarregada de l'administració del mateix (pot ser el propi docent o un alumne o alumna) , autoritze la publicació dels comentaris que es facen al que publica. També hi ha la possibilitat que es publiquen els comentaris en el blog de manera automàtica sense ser moderats.

Wikis.
Un wiki és un lloc web col·laboratiu que pot ser editat per diversos usuaris. Els usuaris d'un wiki poden així crear, editar, esborrar o modificar el contingut d'una pàgina web, d'una forma interactiva, fàcil i ràpida; les dites facilitats fan del wiki una ferramenta efectiva per a l'escriptura col·laborativa; es pot dir que és la ferramenta més versàtil i educativa de la web 2.0. Un wiki és ideal per a projectes on hi haja moltes entrades o punts a tractar, com per exemple l'elaboració de glossaris, diccionaris, enciclopèdies, apunts en què participen un grup de persones, o treballs d'investigació desenrotllats simultàniament en diferents llocs.

Alguns suggeriments de les wikis en l'àmbit educatiu. 
  • Com a ferramenta de creació de continguts, per a fer uns apunts per als alumnes junt amb altres professors.
  • Els estudiants elaboren apunts col·laborativament La immediatesa de la correcció d'errates augmenta la qualitat. 
  • Arreplegar, fer visibles i compartir les produccions dels alumnes en relació amb un tema en particular, la qual cosa sens dubte serà un element motivador per a ells.
  • Per a un treball col·laboratiu entre determinat grup de docents d'institucions diferents per a, per exemple, elaborar materials per a una determinada matèria pot aconseguir un alt nivell. 
  • Construir una revista o periòdic digital . 
  • Wikicuaderno: cada estudiant pot comptar amb el seu wiki personal que substituiria al cèlebre quadern d'apunts o notes de classe.
  • El professor crega una pàgina Wiki amb una llista de temes y/o activitats proposats i deixa espais en blanc perquè els alumnes s'inscriguen. Els alumnes van editant la pàgina i s'inscriuen posant el seu nom on els interesse. El professor pot realitzar les anotacions pertinents en el treball de l'estudiant. Hi ha la possibilitat que eixe wiki d'accés restringit a estudiant i professor puga ser vist, encara que no editat, per la resta d'estudiants.
  • Un wiki permet la col·laboració entre alumnes del mateix centre o de centres distints (inclús de països distints) treballant sobre un tema determinat. 
  • Treballs col·laboratius d'alumnes. 
  • Espai ideal per a dur a terme una WebQuest, Caces de Tresors o qualsevol altre tipus d'activitat que se'ns ocórrega.
  • Aprenentatge a través de projectes. 
  • Agermanament entre alumnes i centres de distintes cultures o països. Creació de narracions col·lectives.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada